Rabu, 26 Februari 2014

ANTARA KEKUATAN DAN KENIKMATAN

ANTARA KEKUATAN DAN KENIKMATAN





Barangsiapa diciptakan dengan memiliki kekuatan dan kesiapan untuk melakukan sesuatu, maka kenikmatan yang diperolehnya adalah ketika ia dapat memanfaatkan kekuatan itu.

- Orang yang diciptakan dengan memiliki kekuatan untuk berjima', maka ia akan merasakan nikmat ketika melakukan jima'.
- Orang yang diciptakan dengan kekuatan marah, maka ia akan merasakan nikmat ketika bisa melampiaskan marahnya kepada orang lain.
- Orang yang diciptakan dengan kekuatan makan dan minum, maka ia akan merasakan nikmat manakala makan dan minum yang banyak.
- Orang yang diciptakan dengan kekuatan ilmu dan pengetahuan akan merasakan nikmat ketika menuntut ilmu dan mencari pengetahuan.
- Dan orang yang diciptakan dengan kekuatan cinta kepada Allah, bertaubat kepada Nya, dan bercumbu rayu dengan Nya, maka ia akan merasakan nikmat manakala melakukan aktivitas tersebut.

Semua kenikmatan selain kenikmatan bertaubat dan bercumbu rayu dengan Allah adalah kenikmatan semu yang akan sirna dan bahkan akan berakibat fatal.

Dimanakah posisi anda ?

3 komentar:

  1. Turun naik...syukur nikmat mana hendak kamu nafikan..

    BalasHapus
  2. Assalaamu'alaikum wr.wb,....

    Demikianlah Allah memberi pelbagai kekuatan kepada manusia menerusi emosi, akal dan ilmu. Jika tahu mengendalikannya, pasti selamat dunia dan akhirat. Jika sebaliknya, terjerumuslah kita ke jalan musibah yang merugikan.

    Salam sejahtera dari Sarikei, Sarawak.
    SITI FATIMAH AHMAD

    BalasHapus
  3. Salam hujung minggu dari Bumda...
    Syukur Alhamdulillah...dengan kekuatan semangat yang ada Bunda masih mampu menempuh cabaran hidup ini walaupun berat....

    BalasHapus

Popular Posts

Pengikut